Soorten kwalitatief onderzoek

Kwalitatief onderzoek suggereert een eendimensionale mogelijkheid om feiten te verzamelen. Maar niets is minder waar: er is een groot aantal soorten kwalitatief onderzoek.

Dat maakt kwalitatief onderzoek ook zo krachtig: de fijnmazigheid binnen dit instrument is zo enorm, dat afhankelijk van de onderzoeksvraag een specifieke keuze kan worden gemaakt uit de soorten kwalitatief onderzoek die er zijn. Door toevoeging van specifieke modellen of theorieën, verandert het perspectief en krijgt een gesprek met een individu of een groep een volstrekt andere lading.

Enkele voorbeelden van de soorten kwalitatief onderzoek die er zijn:

  • Krachtenveldanalyse
  • Stakeholdersanalyse
  • Decisionmakersonderzoek
  • Besluitvormingsonderzoek
  • Draagvlakonderzoek
  • Evaluatie van een dienstverleningsconcept
  • Beliefsonderzoek
  • Identiteitsonderzoek
  • Kwalitatief marktonderzoek
  • Imago-onderzoek
  • Waarden-onderzoek
  • Segmentatieonderzoek
  • Positioneringsonderzoek
  • Klanttevredenheidsonderzoek