Ons onderzoek bestaat uit een tweetrapsraket. Allereerst doen we kwantitatief onderzoek naar de wijze waarop er nu over u wordt gepubliceerd, over de thema’s en issues die voor u relevant zijn en welke patronen daarin zichtbaar zijn. Met online onderzoekstools zoals Cousto kunnen we gedegen analyses maken van wat zich afspeelt in het brede medialandschap van kranten, vakbladen, websites en de social media. Samen met u bepalen we relevante vragen en de tijdsspanne die we onder de loep nemen.
De tweede trap bestaat uit diepte-interviews waarin we diverse projectieve technieken gebruiken om boven tafel te krijgen vanuit welke overtuigingen en motieven over u gepubliceerd wordt. Wij laten daarbij verschillende dimensies passeren: de onderwerpen waarmee u de publiciteit zoekt, de sector waarin u actief bent, het beeld van uw organisatie, de beoordeling over uw dienstverlening richting de media in relatie tot hun (specifieke) behoefte.
Meer weten?
Case: media arena-onderzoek voor een belangenbehartiger in de financiële sector Een grote belangenbehartiger in de financiële wereld wil weten hoe ze nog beter de standpunten van de sector (hun leden) voor het voetlicht kunnen krijgen en wat de beeldvorming van de sector en de belangenbehartiger zelf is. Vraag aan De Onderzoekers: Breng in beeld hoe de financiële pers over ons en de sector denkt en schrijft en wat daarbij de achterliggende motieven zijn. De belangenbehartiger bleek niet altijd de goede aansluiting te hebben met de journalisten. Ze hanteerden een generieke aanpak terwijl radio, tv, online en de schrijvende pers specifieke communicatiebehoeften hebben. Dat heeft alles te maken met het mediumtype, maar ook met de achterbannen waarvoor de journalisten schrijven. Zeker relevant voor het type thema dat ze wel of juist niet relevant vinden. Op basis van ons onderzoek kon concreet worden gewerkt aan het specifieker benaderen van belangrijke stakeholders.