Merkimago is niet het resultaat van één factor, hoewel het kan gebeuren dat bijvoorbeeld een product-recall of slechte dienstverlening in bijvoorbeeld één winkel bij specifieke doelgroepen tot een verslechtering in merkimago leidt. Internationaal onderzoek maakt helder dat merkimago de resultante is van primair 7 dominante dimensies: Reputation Drivers. Dat geeft onderzoek naar merkimago focus.
Onderzoek naar merkimago meten bij externe stakeholders mag de oplossing lijken, toch is het dat in onze optiek niet. Het merkimago bij interne stakeholders is minstens zo belangrijk. Nogal wat vooral dienstverlenende organisaties zijn vaak nogal positief over merkimago en baseren hun gedrag op die perceptie. Vergelijking van buiten met binnen levert vaak interessante resultaten en leerpunten op. Wij doen daarom onderzoek naar merkimago bij externe én interne stakeholders. Onze methode BrandInsights® is een webbased onderzoeksvorm die inzicht geeft in de perceptie van een merk bij alle stakeholders op 7 aspecten rond prestatie en reputatie:
Het onderzoek bestaat uit twee delen: een Identiteitsscan gericht op medewerkers, een Merkscan die gericht is op externe stakeholders. Ze kunnen worden verrijkt met respectievelijk een medewerkerstevredenheidsonderzoek of klanttevredenheidsonderzoek.
Onze vorm van onderzoek naar merkimago levert managementinformatie op die in hoge mate bruikbaar is: geen eindeloze reeksen cijfers, maar concrete dashboards waarin helder wordt wat goed gaat en waar pijn zit bij stakeholders. Ons onderzoek naar merkimago wordt vanuit een basis steeds op maat aangepast aan de specifieke vraagstelling en heeft een minimale last voor de organisatie van de opdrachtgever, terwijl de doorlooptijd gemiddeld zeer kort is.
Case: merkimago van IT bedrijven
Een groep van IT-bedrijven heeft in de afgelopen jaren steeds meer geïnvesteerd in hun corporate én productmerken om hun leidende positie in hun deelmarkten te versterken. Vraag aan De Onderzoekers: hoe kunnen we de ontwikkeling van ons merkimago ten opzichte van de gewenste merkidentiteit volgen? De Onderzoekers deed per bedrijf online, kwantitatief onderzoek onder zowel klanten als medewerkers. De resultaten werden weergegeven in dashboards zodat zowel de resultaten van de groep als van de individuele merken eenvoudig kunnen worden gemonitored.