In onze aanpak richten wij ons bij een pretest altijd op de vijf dimensies die in onze optiek relevant zijn:
Attention
Valt wat bedacht is op? Onderscheidt het zich ten opzichte van vergelijkbare acties van concurrenten? En waarin dan? Is dat wenselijk?
Association
Wat zijn de impulsieve, emotionele reacties? Door welke eigenschappen worden die opgeroepen?
Attraction
Uw doelgroep moet zich aangetrokken voelen door het concrete aanbod. Wij bevragen dat altijd met diverse technieken om uit te sluiten dat er sociaal wenselijk wordt geantwoord.
Messaging
Wat zijn de kernboodschappen die blijven hangen? Een terugkerende vraag om tevens te toetsen in de pretest is waar de boodschap in het geheugen wordt opgeslagen en of de kernboodschap ook blijft hangen.
Credibility
De geloofwaardigheid is een essentieel punt bij een pretest. Vele factoren spelen daarin een rol. Het merk als afzender, presentatie, executie, maar ook de aansluiting op de behoefte van uw klanten.
Case: uitvaartverzekeraar met nieuw spaarproduct
Een uitvaartverzekeraar wil in de verzadigde Nederlandse markt een nieuw spaarproduct introduceren. Maar wat is dan de beste strategie? Vraag aan De Onderzoekers: Wij willen een nieuw spaarproduct introduceren. Eerst bij onze bestaande klanten, daarna op de hele Nederlandse markt. Hoe doen we dat? In werksessies is eerst met de direct betrokkenen gekeken naar hoe het spaarproduct past bij de merkidentiteit en de huidige portfolio. Zonder ingrepen in de merkpositionering en merkidentiteit bleek het nieuwe aanbod niet geloofwaardig. Daar is eerst een aanpassing op doorgevoerd. Vervolgens zijn diverse concepten uitgewerkt om het nieuwe spaarproduct te presenteren. De merkstrategie en conceptuele richtingen waren daarin steeds de belangrijkste, wisselende ingrediënten. Dat leidde tot een heldere keuze voor een oplossing die als het beste uit de bus kwam. Het spaarproduct is inmiddels uiterst succesvol gelanceerd.